Kombinovaná grafická technika, 93x63 cm. Signováno tužkou dole uprostřed Anderle. Rám, pasparta, sklo.
Nejdelší strana: 129 cm
Grafický list Il Sorriso (italsky „Úsměv“) je výmluvným příkladem pozdní tvorby Jiřího Anderleho, která se pohybuje na hranici mezi portrétní studií, expresivní reflexí času a existenciálním otiskem lidské paměti. Tento list je typický pro autorovu schopnost spojit precizní kreslířství s vrstvenou narací, jež osciluje mezi konkrétním obrazem a psychologickým komentářem.
Dominantní siluetou díla je ženský profil, který se ve vizuálním rytmu opakuje a posouvá – jako by šlo o stopy v čase, myšlenkový pohyb, nebo proud vzpomínek. Tvárnost obličeje se proměňuje – přechází z jasně definovaného tvaru do rozostřených, téměř rozplývajících se linií. Zůstává jen dojem: úsměvu, vzdálenosti, přítomnosti a zároveň zániku.
Spodní část tisku je zaplněna symbolikou – ruce, dekorativní prvky, těžko dešifrovatelné organické struktury, které jako by vystupovaly z podvědomí. Celek působí jako emocionální archeologie – portrét není portrétem jednoho člověka, ale spíše kolektivní pamětí, souborem obrazů a pocitů, které se v člověku ukládají a znovu vynořují.
Barevnost je redukovaná na stupnici šedi s jediným akcentem v oblasti úst – narůžovělý tón dodává dílu naléhavost a podtrhuje význam názvu. Technika je důsledně vypracovaná, s typickou Anderleho vrstveností, hloubkou a rytmickým řádem.
Il Sorriso je hluboce intelektuální a vizuálně podmanivé dílo, které osloví sběratele grafiky, příznivce českého poválečného umění i každého, kdo hledá umění s přesahem – formálním i existenciálním.
o autorovi: 1936, Pavlíkov u Rakovníka
Studoval VŠUP a AVU v Praze (1955-1961, prof. A. Pelc a V. Silovský). Malíř a grafik, jehož imaginativní realismus měl vliv i na tvorbu další generace českých grafiků.
Samostatné i kolektivní výstavy (v zahraničí kolem 200). Je zastoupen v mnoha sbírkách galerií v Evropě a ve své sbírce ho má také galerie v New Yorku.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 950 000 Kč