Olej na kartonu, 35x25 cm. Nesignováno. Rám, sklo.
Stav: Rám mírně poškozen. Stav ilustruje přiložená fotodokumentace.
Pozn.: Publikováno: Jiří Kotalík (ed.), Josef Mánes 1820-1871, katalog výstavy, Praha 1971, s. 17; K.B. Mádl, Josef Mánes, jeho život a dílo, Praha 1901-1905, s. 53. V zajetí vášně, Olomouc 2004, s. 301, č. kat. 549 (repro). Vystaveno: Muzeum umění olomouc 2004, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, 2010; Jeden svět nestačí. Umění 19. století ze sbírky Patrika Šimona; České Budějovice, Alšova jihočeská galerie - Víra jako ideál v zrcadle umění 19. století, 2012.
Nejdelší strana: 41 cm
Obraz Almužna (Před kostelem) představuje komorní, avšak mimořádně výmluvnou scénu s hlubokým humanistickým podtextem. Josef Mánes zde v drobném formátu rozehrává tichý příběh soucitu a empatie – ženská postava, nejspíše měšťanka, sklání hlavu a gestem dlaně naznačuje almužnu pro dvě chudě oděné děti, sedící na kamenných schodech u zdi kostela.
Kompozice je sevřená a intimní, světlo dopadá šikmo na figury z pravého horního rohu a vytváří dramatický kontrast mezi osvíceným prostorem a těžkým stínem architektury. Mánes zde s mimořádnou citlivostí pracuje s psychologií – výraz dětí je plný očekávání, vděčnosti i tiché pokory, zatímco žena vyzařuje klid, laskavost a důstojnost.
Barevná škála je tlumená, sestavená převážně z hnědých, šedých a zelených tónů, které podporují celkově melancholickou náladu. Jen několik drobných akcentů – žlutá pokrývka hlavy ženy, zarudlá tvář děvčátka – přivádějí pozornost k tomu nejpodstatnějšímu: lidskému kontaktu a základnímu aktu soucitu.
Téma almužny bylo v době Mánesově nejen tradičním námětem výtvarného umění, ale i etickým apelem. V jeho podání však nejde o ilustraci biblického příběhu, ale o obraz každodenního ticha, o gesto, které nepřesahuje rámec reality, ale přesto vyjadřuje naději a lidskost.
Almužna je vzácným dokladem Mánesova hlubokého zájmu o člověka – nejen jako typus, ale jako bytost nesoucí v sobě příběh, důstojnost i osud.
o autorovi: 1820 – 1871
Český malíř, ilustrátor, grafik, považovaný za nejvýznamnějšího představitele českého romantismu a realismu. Vyrostl v rodině malířů (otec, strýc, i oba sourozenci – Amálie a Quido). Studoval nejprve v Praze na Akademii u F. Tkadlíka, později v Mnichově a na dalších studijních cestách. Člen Umělecké besedy, účastnil se vlasteneckého života, navrhoval sokolské kroje, insignie apod., vytvořil 12 medailonů pro Staroměstský orloj. Zakladatel a klasik českého novodobého umění.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 1 350 000 Kč.