Nejdelší strana: 131 cm
Olej na plátně, 97×111 cm. Signováno a datováno vpravo dole Vinz. Melka 1855. Rámováno.
literatura: Adam Hnojil, Osvobozování sentimentu, Podoby středoevropského romantismu a biedermeieru, Hluboká nad Vltavou – Praha 2013, s. 86 (repro); Jeden svět nestačí. Poklady umění 19. století, Praha 2014, reprodukováno na s.41, č.kat. 38
vystaveno: 2013, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou – Zámecká jízdárna, Osvobozování sentimentu. Podoby středoevropského romantismu a biedermeieru; Praha, 2014 Clam-Gallasův palác – Jeden svět nestačí ; repríza 2015 Smetanova Litomyšl , zámecký pivovar
Vincenc Melka náleží k zajímavým malířům, z jejichž dochované tvorby jsou vysoce hodnoceny především žánry, které vytvářel za pobytu v Sedmihradsku. Zpočátku se profiloval jako autor historických kompozic, přičemž Obranu pražského mostu v roce 1648 od něj na výstavě Krasoumné jednoty zakoupil sám císař Ferdinand V. Kromě tohoto obrazu pojednal Vincenc Melka několik dalších děl, jež velebily úspěchy rakouské historie. Náleží k nim i scéna zobrazující milosrdenství jedné z vůdčích osobností Vídně obležené Turky roku 1683. Vídeňský arcibiskup Karl hrabě Kollonitsch vyhledává na bitevním poli děti zabitých nepřátel a ujímá se jich.
o autorovi: 1834 – 1911
Malíř, též veden jako Čeněk Melka. Studoval na pražské Akademii, také v Drážďanech. Cestoval po Evropě i severní Africe, usadil se v Sedmihradsku, kde v Kluži působil jako učitel kreslení. Byl oblíbeným malířem korunního prince Rudolfa a provázel ho na četných cestách. Ve svých začátcích maloval historické scény, později přešel k žánrovým výjevům – maloval národopisné scény, sedláky a cikány na trhu, cikánské tábory, dřevorubce při práci apod.