Olej na plátně, 48x42 cm. Signováno vzadu Janeček 43. Rámováno.
Pozn.: Konzultováno a pravost ověřena prof. PhDr. Tomášem Vlčkem, Csc. a Ing. Janečkem, synem Oty Janečka. Olejomalbu se ženou v šátku malíř vytvořil rok po odchodu z Uměleckoprůmyslové školy. Umělcův výraz značí návrat k expresionismu, ve kterém tvořil v počátcích. Zvláštní zastřené ladění barev a použití tradiční červené barvy, která mnohokrát v plátnech tvoří ostrý bod nebo plochu, navíc odkazuje ke kubismu. Žena, stojící kontrastně před světlou stěnou, vyzařuje celkovou unavenost z doby. Je oděná po vzoru Panny Marie, která bývá typicky zobrazována s šátkem modré barvy, symbolizující nebesa, a oděná v červeném plášti, jež je zase odkazem ke Kristově prolité krvi. Křesťanská témata se ve 20. století již od sklonku druhé světové války objevovala velmi často a mezi nejoblíbenější patřila vyobrazení jako Golgota, Ecce homo nebo Betlém. I ateistickým autorům tato vyobrazení přinášela určitý druh terapeutického vyrovnání se s těžkou životní pravdou nebo složitou situací. Zašedlý obličej, jehož rysy se od čela postupně ztrácejí a mizí ve zvláštním oparu, ilustrují, spolu s dělivým rukopisem plošného stylu, vnitřní napětí zobrazené osoby. Žena na obraze je tudíž mnohavýznamovou, vrstevnatou figurou vyjadřující úděl matky, ale i člověka frustrovaného specifiky a hrůzami doby, ve které žije a které ho neustále obklopují.
o autorovi: 1919 - 1996
Narodil se v Pardubičkách u Pardubic. Studoval kreslení na ČVUT a UMPRUM v Praze. Malíř, grafik, ilustrátor a sochař. Pracoval též na návrzích textilií, keramiky a často spolupracoval i s filmem. Ve své tvorbě často využívá přírodní motivy, známé jsou rovněž jeho dívčí akty.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 1.300.000 Kč.