Lept a kresba 1/1, 95x64 cm. Signováno dole uprostřed tužkou Anderle 1983. Rám, sklo.
Nejdelší strana: 107 cm
Jedinečná kombinace leptu a ruční kresby v tomto díle Jiřího Anderleho nese silnou symbolickou rovinu a zároveň demonstruje autorovu výjimečnou technickou zdatnost i filozofickou hloubku. Pod titulem Vanitas, který odkazuje na barokní malířskou tradici připomínající pomíjivost pozemského života, se skrývá fascinující vizuální esej o lidské existenci, paměti a proměnách času.
Horní část kompozice zaplňují bohatě modelované květy – pivoňky, irisy, růže – s jemnou barevností a precizní kreslířskou linkou. Jejich vizuální krása je však narušena postupným rozkladem forem a nedokončeností, čímž autor zdůrazňuje pomíjivost fyzické krásy. Mezi květy se objevuje i motiv motýla a hroznů – tradiční atributy vanitas symboliky, z nichž jeden připomíná křehkost duše, druhý pak plynutí času a přechod od života k smrti.
V dolní části dominuje paralelní sledování proměny lidské tváře. Zleva vystupuje ženský profil s grafem srdeční činnosti na temeni hlavy, zatímco vpravo se objevuje řada tváří, jakoby zachycujících různé fáze stárnutí, zkušenosti nebo vnitřní transformace. Jemné přechody a vrstvení struktur evokují jak fyzickou erozivnost času, tak i psychologickou hloubku lidské identity.
Dílo je nejen výtvarně vytříbené, ale zároveň nesmírně silné svým obsahem – propojuje tradiční ikonografii s existenciálním přesahem a představuje Anderleho v jeho vrcholné autorské formě.
Unikátní autorský otisk (1/1) podtrhuje výjimečnost této práce v rámci autorova grafického díla.
o autorovi: 1936, Pavlíkov u Rakovníka
Studoval VŠUP a AVU v Praze (1955-1961, prof. A. Pelc a V. Silovský). Malíř a grafik, jehož imaginativní realismus měl vliv i na tvorbu další generace českých grafiků.
Samostatné i kolektivní výstavy (v zahraničí kolem 200). Je zastoupen v mnoha sbírkách galerií v Evropě a ve své sbírce ho má také galerie v New Yorku.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 950 000 Kč