Nejdelší strana: 91 cm
Olej na plátně, 61x47 cm. Signováno a datováno vlevo dole FČermák 1875. Rámováno.
Pozn.: Konzultováno a posouzeno PhDr. Michaelem Zachařem.
literatura: Adam Hnojil, Osvobozování sentimentu, Podoby středoevropského romantismu a biedermeieru, Hluboká nad Vltavou – Praha 2013, s. 22 (repro); Jeden svět nestačí. Poklady umění19. století, Praha 2014, reprodukováno na s.49, č.kat. 45
literatura (analogie): Naděžda Blažíčková Horová (ed.), Dějiny v obrazech. Historické náměty v umění 19. století v Čechách, Praha 1996 (katalog výstavy – NG v Praze), s. 40 (repro), s. 41; Taťána Petrasová – Helena Lorenzová (ed.), Dějiny českého výtvarného umění 1780–1890, III/1, Praha 2001
s. 333, č. 253 (repro)
vystaveno: 2013, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou – Zámecká jízdárna, Osvobozování sentimentu. Podoby středoevropského romantismu a biedermeieru; Praha, 2014 Clam-Gallasův palác – Jeden svět nestačí ; repríza 2015 Smetanova Litomyšl, zámecký pivovar
Čermákův Dalibor v žaláři náleží k umělcovým nejslavnějším dílům. Pro svoji velkou popularitu jej autor několikrát replikoval (první varianty jsou známy již z roku 1854; například v Národní galerii v Praze, inv. č. O 13273). Proslulosti obrazu napomohl také Bedřich Smetana operou Dalibor, jež Čermákovo téma rozvíjela hudebními prostředky. Ve výškově komponovaném obrazu zobrazil malíř pod vlivem belgické historické školy populární příběh o Daliboru z Kozojed. Ten byl společností vnímán coby symbol politické zvůle a zároveň jako ideál romantického umělce. Pro české prostředí byl tento různými způsoby interpretovaný námět vězně uveden absolventy belgické historické školy – Gustavem Poppem (Galileo ve vězení), Petrem Maixnerem (Záviš z Falkenštejna v Bílé věži) a právě Františkem Čermákem. K tématu Dalibora existuje nezvěstný akvarel z roku 1855 od Jaroslava Čermáka (POCHE 1980, s. 379). Jeho pojetí figury je dramatičtější, s větším důrazem na vnitřní prožitky.
o autorovi: 1822-1884
Narodil se v Praze. Studoval na pražské AVU historickou malbu u prof. Rubena a Tkadlíka. Další studia absolvoval v Antverpách a Paříži. Studijní cesty podnikl do Německa, Itálie, Dalmácie, Belgie a Francie. Byl profesorem a později rektorem AVU v Praze. Ve své tvorbě se věnoval historickým výjevům, žánrovým výjevům z cesty do Dalmácie a oltářním obrazům.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 110 000 Kč.