Nejdelší strana: 155 cm
Olej na plátně, 102x145 cm. Signováno vpravo dole Emil Horálek 1914. Rámováno.
Pozn.: Rám mírně poškozen.
Emil Holárek je znám svou figurální tvorbou s prvky symbolistní tematiky, ve které se ozývá dědictví Holárkových učitelů (Maxmilián Pirner, Max Klinger). Předložené dílo, které dle uvedené datace vzniklo dva roku před autorovým nástupem do vojenské služby, lze řadit do pozdního období tvorby tohoto známého malíře. Malba je postavena na bravurním zachycení figury majestátního zvířete. Mistrně zvládnutá kompozice využívá lehce prohnuté linie jelenovy šíje a hlavy s mocně rozvětveným parožím, kterou autor zasadil do horizontálního formátu. Výborně je uchopená i technika, která přesvědčivě naznačuje materiální rozdíl mezi parožím a jelenovou srstí. Pozornost je ovšem třeba věnovat také hapticky působícímu pozadí s přechodem blankytné barvy do světlých zemitých odstínů, které by samo o sobě mohlo fungovat jako samostatná výtvarná práce. V námětu lze cítit autorův zájem o symbolistní zvnitřnění obsahu, který této působivé a vysoce kvalitní malbě dodává další rozměr.
o autorovi: 1867 – 1919
Grafik, malíř. Studoval na AVU v Praze u prof. Pirnera, dále šest let v Mnichově (zde silně ovlivněn německým symbolistou Maxem Klingerem) a jeden rok v Římě. Spolupracoval s M. Alešem a M. Švabinským na výzdobě zasedací síně Živnostenské banky v Praze. Proslul svými kreslenými a grafickými cykly (např. Reflexe z katechismu, Noc, Válka, Sen aj.).
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 300 000 Kč