Kombinovaná technika, 22x25 cm. Signováno vpravo dole Emil Filla. Rám, pasparta, sklo.
Stav: Rám mírně poškozen. Stav ilustruje přiložená fotodokumentace.
Pozn.: Konzultováno a posouzeno prof. PhDr. Jaromírem Zeminou a prof. PhDr. Tomášem Vlčkem, Csc.. Rodina současného majitele získala dílo přímo od autora.
Nejdelší strana: 48 cm
Výjev s motivem setkání dvou dam patří k pozoruhodným zástupcům tvorby klíčové figury českého moderního umění Emila Filly, který zejména výrazně promlouval do vývoje výtvarného dění v době rozvoje expresionismu a kubismu. Obdobně zajímavá je však i autorova kresebná produkce, ke které lze řadit předložené dílo. Scéna působí dojmem rychle nahozené skici, tedy momentálního záznamu skutečnosti v reakci na okamžité hnutí inspirace, které Filla obratně zachytil. Dílo lze nicméně zároveň obdivovat pro suverenitu a zkušenost, která z pojednání výjevu jednoznačně vyzařuje. Při bližším pohledu je zřejmé, že umělec dosáhl perfektního vyvážení linie a plochy. Kresebné tahy věrně naznačují prostorovou strukturu i fyziognomické detaily figur. Zejména pozoruhodná je také barevná skladba. Umělec pracoval se základními odstíny modré, žluté, zelené a s barvou rudky, které ovšem volil tak, že se vzájemně zcela harmonicky doplňují. Jde o dílo, na kterém Filla s minimem prostředků dosáhl maxima sdílnosti a výtvarného účinku. Lze tím pouze potvrdit, že patřil ke skutečně vyzrálým autorům českého umění, kteří dosáhli evropské úrovně.
o autorovi: 1882 - 1953
Malíř, grafik, sochař, výtvarný teoretik. Studoval na AVU v Praze u profesorů Thieleho a Bukovace. Byl redaktorem časopisu Volné směry, redigoval Prameny, sbírku dobrého umění (edice nakl. Melantrich zaměřená na výtvarné umělce - kolem 50ti svazků). Od roku 1907 byl členem umělecké skupiny Osma, na jejímž založení se podílel, a členem SVU Mánes. V uměleckých začátcích na něj působil E. Munch, poté Picassova estetika a kubistický styl. Ve 30. letech se v jeho díle objevovaly expresivní a imaginativní tendence, směřoval k velkým obrazovým kompozicím (motiv zápasu jako osudového podobenství, reakce na soudobou politickou situaci v Evropě). Po obsazení republiky nacisty byl zatčen mezi prvními a celou válku strávil v koncentračním táboře Buchenwald. Od roku 1945 byl profesorem na VŠUP v Praze. Po válce vytvořil řadu zátiší, věnoval se i krajinným a národním motivům. Jeho práce jsou zastoupeny v NG Praha, MG Brno, GVU Ostrava, Musée de l'arte moderne Grenoble a jinde.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 27 000 000 Kč