Olej na překližce, strukurální malba, 60x45 cm. Signováno vlevo dole Č. Kafka, datováno II. 7. 60. Rámováno.
Stav: Rám mírně poškozen. Stav ilustruje přiložená fotodokumentace.
Pozn.: Konzultováno a posouzeno prof. PhDr. Tomášem Vlčkem, Csc.
Nejdelší strana: 64 cm
Obraz V ateliéru představuje působivou ukázku expresivní abstrakce s nádechem geometrické stylizace. Kafka zde zobrazuje prostor ateliéru, avšak nikoli realisticky – využívá fragmentaci a vrstvení forem, čímž vytváří jakýsi vizuální dojem mnohovrstevnatého prostředí, kde se překrývají plány a perspektivy.
Dílo je konstruováno pomocí robustních tahů štětce a pastózní malby, díky čemuž povrch získává drsnou, téměř reliéfní strukturu. Tato texturovaná vrstva podtrhuje dynamiku obrazu a dodává mu surový, neuhlazený charakter, který se blíží asambláži. Barevná paleta je tlumená, s převahou okrových, zelených a zemních tónů, které kontrastují s šedou spodní částí malby, kde se rýsuje další kompoziční vrstva – jakoby zrcadlový odraz horní části.
Dominantními motivy jsou architektonické linie naznačující strukturu budovy či interiéru, přičemž některé segmenty evokují rozvržené plátna či rámované obrazy. Dynamický rukopis a nepravidelné tahy černé linky vytvářejí napětí mezi řádem a volností, což je častý rys Kafkaovy tvorby.
Obraz působí introspektivně – jako pohled do vnitřního světa malířského procesu, kde se prolínají vzpomínky na minulá díla, inspirační zdroje i samotný akt tvorby. V ateliéru není pouhým záznamem prostoru, ale spíše vizuálním deníkem myšlenek a emocí, které umělce v daném okamžiku provázely.
Toto dílo je výjimečným příkladem Kafkaovy experimentální práce s formou a texturou a osloví sběratele, kteří hledají umění s hlubokým konceptuálním přesahem.
o autorovi: 1922 – 1988
Malíř, grafik. Studoval na Škole umění ve Zlíně, poté na VŠUP v Praze u E. Filly. Byl členem skupiny Trasa, se kterou od r. 1959 vystavoval na všech výstavách. Ve 40. letech byl ovlivněn hlavně surrealismem, v 50. letech se obrátil k civilistním námětům. Každé desetiletí v jeho díle znamenalo další hledání, jak techniky a stylu, ale také tématu, směřoval k jednoduchosti. Jeho organizační činnost v umění byla bohatá, podílel se na programech mnoha uměleckých skupin, přispíval svými texty do časopisů a novin (Květen, Literární noviny, Výtvarné umění, Výtvarná práce). Svými pracemi je zastoupen v NG Praha, ČMVU Praha, GHMP, MG Brno, Alšově galerii v Hluboké n. Vltavou, MU Olomouc.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 950 000 Kč.