Lept, 21x18 cm. Signováno vpravo dole Kubišta. Rám, pasparta, sklo. Pozn.: Rám mírně poškozen. Předloženou Kubištovu práci lze považovat za vskutku mimořádnou, a to jak z hlediska pochopení a zhodnocení umělcovy tvorby, tak z hlediska její výtvarné i sběratelské hodnoty. Dílo Bohumila Kubišty se zcela oprávněně ocitá ve středu zájmu odborné i sběratelské veřejnosti. Zářným dokladem může být jeho mimořádný obraz s motivem ze staré Prahy, který se při nedávné aukci vydražil z rekordní prodejní částku. Stejnou pozornost si plně zasluhuje grafická varianta téhož námětu, kterou tento zakladatel českého moderního malířství spolu s plátnem vytvořil v jednom ze stěžejních období své tvorby. Ke zpracování motivu autor přistoupil po pařížském pobytu, který velmi podstatným způsobem přispěl k rozvoji Kubištova svébytného experimentálního výtvarného přístupu. Grafický list se Staropražským motivem bez nadsázky zastupuje jeden z ústředních bodů, v nichž malíř své umělecké směřování vyjádřil. Sugestivní pohled na ikonické monumenty pražské architektury s klenutými mostními oblouky, ledolamy a hladinou Vltavy určuje promyšlené kompoziční schéma, které je dokladem Kubištova zaměření na důkladnou práci s proporčním rozvrhem, což se samo o sobě stává jedním z klíčů uměleckého vyjádření. Prostor díla vytváří souhra kontaktních geometrizujících tvarů, které jako by pozorovanou skutečnost současně rozkládaly a zároveň stmelovaly do kompaktního kaleidoskopu hran a ploch. Důležitou součástí je moment iluminace, tedy skutečného tvarujícího, ovšem také ireálného transcendentního světla vyzařovaného z vnitřku díla samotného. Tento prvek malíř podpořil právě užitím specifických vyjadřovacích možností grafického média, v tomto případě čárového leptu. Expresivní zvnitřnělou linii díla pak akcentuje zdánlivě nenápadný detail Kalvárie zasazený na prominentní místo výjevu. Dílo Bohumila Kubišty neklamně svědčí o snaze jít za vnější plášť skutečnosti a zhmotnit výtvarnou formou, jak sám tvrdil, duchovní podklad, tedy magický transcendentní obsah či jakousi vnitřní auru. Výraz tohoto krásného a nanejvýš působivého grafického listu, který je založen na jednotě motivického náboje, formální struktury i výtvarného zpracování, zmíněného účinku nade vši pochybnost dosáhl. Grafický list, který byl veřejnosti představen dříve než zmiňované plátno s týmž motivem na výstavě skupiny Sursum v Obecním domě, byl v pozdější době prezentován na řadě dalších výstav. Recentně byl publikován v reprezentativních monografiích o umělcově díle: Mahulena NEŠLEHOVÁ: Bohumil Kubišta – grafika. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2014, s. [80, 81], s. 159 Marie RAKUŠANOVÁ: Bohumil Kubišta a Evropa. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, s. 590
o autorovi: 1884 - 1918
Malíř, grafik, výtvarný teoretik. Jeden ze zakladatelů moderní české malby, teoretik umění. Zemřel v mladém věku 34 let ke konci první světové války na španělskou chřipku. Zanechal za sebou 120 olejů a pastelů a řadu grafických prací. Byl členem umělecké skupiny Osma, člen SVÚ Mánes, tajemník Klubu za starou Prahu.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 103 000 000 Kč