Olej na dřevě, 53,5x43,5 cm. Datováno vlevo dole 1627. Rámováno.
Pozn.: Rám mírně poškozen. Přiložena restaurátorská zpráva Mgr. Pavla Blatného. Přiloženo Osvědčení k trvalému vývozu předmětu kulturní hodnoty vydané NPÚ. Malý panel zobrazující světce vlevo, přivázaného ke stromu a zasaženého šípy. Vpravo je hustě obsazená skupina vojáků s luky. V kompozici obrazu - ale především v postavě mučedníka - lze spatřovat odkaz na obraz téhož námětu, který vytvořil Hans von Aachen a nachází se v mnichovském kostele Michaelskirche. Další verzi vytvořil Jan Harmensz. Müllera na rytině podle von Aachena, která byla mnohokrát kopírována, mimo jiné neznámým mistrem, jehož dílo je uloženo v Národním muzeu ve Varšavě.
Předložené dílo představuje historickou malbu evropského umění řazenou do 17. století. Tuto dataci lze potvrdit jak analýzou ikonografie, tak rozborem technologických a formálních rysů obrazu, který pozoruhodným způsobem zprostředkovává hraniční moment ze života známého křesťanského mučedníka. Svatý Šebestián byl římským císařem odsouzen k smrti za podporu křesťanských věřících. Malba zachycuje právě moment, kdy byl připoután ke stromu a kdy jeho tělo proklálo několik šípů lukostřelecké gardy. Oblíbená vypjatá scéna křesťanské ikonografie je z hlediska kompozice efektně rozdělena ve dví diagonálním předělem mezi postavou sv. Šebestiána a skupinou jeho mučitelů. Dynamika, vzruch a trend k naturalistickému zobrazení postav i přírodního rámce vypovídají o výrazovém procesu, který byl ve výtvarném umění v 17. století zřetelně patrný. Hutná kompozice zalidněné scény, realistické zobrazení nahého světcova těla zdůrazňující pnutí šlach a svalů, stejně jako kostýmy zobrazených postav ukazují na záalpskou provenienci díla. Pozoruhodná je nicméně i vedlejší obsahová linka výjevu, kdy světec navazuje kontakt s výraznou postavu lučištníka v pravé části obrazu. Uvedenému zařazení odpovídá také technické pojednání malby se specifickým způsobem kladení barev na podložku. Z hlediska celkového hodnocení je třeba zdůraznit, že se jedná o historické dílo značných kvalit, které se vedle výtvarných vyznačuje nepopiratelnou umělecko-historickou hodnotou.