Pozn.: Přiložen certifikát pravosti. Rok 2015.
Nejdelší strana: 120 cm
Pastelka na papíře, 70x100 cm. Nesignováno. Rám, sklo.
Tuto pozoruhodnou kresbu barevnými pastelkami vytvořil respektovaný český sochař a šperkař Pavel Opočenský. Sochařské smýšlení orientované primárně na tvarové kvality objektů a kompozic tento umělec rozpracovával v sérii děl s názvem Nucleus (jádro). Předložené dílo lze považovat za vrcholnou ukázku prací z tohoto cyklu. Geometrizující vrstvené prizmatické útvary se slučují s organickými strukturami do kompozic, které jako by vyjevovaly modality vztahu, proniku či prostupování prostoru a hmoty. Kolorit převážně lomených růžových, zelených a tyrkysových odstínů dodává morfujícím objektům až lyrický ráz. Umělec divákovi nabízí vhled do prostoru ztvárněného elementárními geometrickými objekty, které se v běžném světě nevyjevují. Jde o dílo s velmi vysokou hodnotou, které nabízí zcela nevšední umělecký zážitek.
o autorovi: Pavel Opočenský (*1954) je jedním z nejrespektovanějších sochařů a šperkařů současné české umělecké scény.
Narodil se v Karlových Varech. Studoval na Střední uměleckoprůmyslové
škole v Jablonci nad Nisou a v Turnově na šperkařských oborech, které ovlivnily i jeho
pozdější sochařskou tvorbu.
V 70. letech 20. století se stal signatářem Charty 77 a krátce nato emigroval, nejprve do Německa, posléze do Spojených států amerických. V USA vícekrát úspěšně vystavoval, na počátku 90. let 20. století přesto těžiště svých uměleckých aktivit přesunul zpět do vlasti.
Svá vysoce ceněná díla již prezentoval na četných výstavách, účastnil se řady uměleckých sympózií, je též autorem sochařských realizací umístěných ve veřejném prostoru.
Pavel Opočenský dosáhl úspěchů zejména zásluhou své monumentální sochařské
tvorby, ve které zhodnocoval možnosti práce s tvrdými kameny. Jedním z výchozích bodů
jeho projevu představuje využití přirozených vlastností a kvalit tohoto materiálu, který autora
provokuje svou nešlechtěnou krásou, pevností a statuárností, jíž se musí umělec podřizovat,
ale zároveň ji zvládnout. Kamenné bloky Opočenský zpracovával novými „destruktivními“
technikami perforování, broušení či řezání diamantovými kotouči, kterými tento originální
umělec narušuje hmotu výchozí matérie a strukturuje ji.
V jeho pracích jako by se střetávaly a doplňovaly protichůdné síly, tedy temperament autora, razance jeho postupů s odolností a resiliencí kamene, který jako sochařský materiál provází člověka od prehistorické doby.
Pavel Opočenský vedle toho velmi výrazně promlouvá také do oboru autorského šperku, a to mimo jiné snahou oživit odložené vysloužilé předměty a materiály.
Jedná se o tvůrce, který ve svých vysoce hodnotných dílech řeší bytostné otázky sochařské tvorby.