Olej na překližce, 60x52 cm. Signováno vpravo dole Vacátko. Rámováno.
Stav: Rám mírně poškozen. Stav ilustruje přiložená fotodokumentace.
Pozn.: Konzultováno a posouzeno PhDr. Michaelem Zachařem.
Nejdelší strana: 77 cm
Ludvík Vacátko byl fascinován lidskou figurou, postavami jezdců a těly koní, které často kombinoval v působivých statuárních kompozicích. Předložená olejomalba je velmi krásným a reprezentativním příkladem tohoto proudu jeho díla. Obrazovou plochu zaplňuje dvojice koní podaných v perspektivní zkratce, kteří se přimykají k nahé mužské figuře. Pozice aktu zezadu s rozpaženýma rukama Vacátkovi umožnila zachytit ušlechtilost mužské muskulatury, kterou na tomto díle perfektně modeluje dopadající světlo. Osobitý rukopis, který zdůrazňuje kontakt osvícených a zastíněných ploch, vytváří spolu s kompozicí dojem monumentality a sošnosti. Nabízená olejomalba patří k prvotřídním ukázkám díla Ludvíka Vacátka. O vysoké hodnotě obrazu není pochyb.
o autorovi: 1873 - 1956
Student AVU (1895-1901; profesoři Brožík a Hynais). Roku 1897 spolupracoval s Luďkem Maroldem na panoramatu Bitva u Lipan. Vacátko měl velkou zálibu v malbě bitevních výjevů a koní. Roku 1900 odjel studovat do Paříže, odkud odešel do Mnichova, kde se učil u profesorů Zügela a Hertericha. Kromě malby se zabýval také figurální plastikou a tvořil postavy jezdců. Vytvořil také řadu portrétů (prezident Masaryk na koni,...). Studijně vycestoval také do Rakouska, Itálie, Polska, Ruska, Jugoslávie a Německa. Jeho znázornění lidí a zvířat byla vždy anatomicky dokonalá. Četné výstavy u nás i v zahraničí (Vídeň, Řím, Florencie, Barcelona,...).
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 170 000 Kč.