Pozn.: Pozdější autorská signatura.
Nejdelší strana: 105 cm
Olej na plátně fixovaném na překližce, 40x89 cm. Signováno vpravo dole Vacátko 1932. Rámováno. Konzultováno a posouzeno PhDr. Michaelem Zachařem.
Ludvík Vacátko před nastoupením výtvarné dráhy absolvoval vojenskou školu. Ozvuky této zkušenosti lze cítit v jeho umělecké tvorbě, ve které jsou téměř výhradně zastoupeny výjevy s koňmi v kombinaci s akty či bitevními scénami. V díle autora se krom toho neklamně projevuje fascinace objemem, tělesností a vnitřní fyzickou silou, kterou Vacátko dokázal dokonale ztvárnit výtvarnými prostředky díky pokročilé znalosti anatomie zvířat a lidského těla. Jeho malířský projev připomene až sochařské „michelangelovské“ zvládnutí tohoto média. Na předloženém obraze je tento aspekt ještě posílen mytologickým námětem boha slunce a světla Apollóna, který řídí své koňské čtyřspřeží. Vacátkův výrazný umělecký temperament se zde projevuje v suverénním zvládnutí kompozice i formy, jemuž je podřízena práce s barvou, a pádném rozmáchlém rukopisu. Jde o mimořádnou práci s vysokou výtvarnou hodnotou, která by neměla uniknout pozornosti žádného sběratele.
o autorovi: 1873 - 1956
Student AVU (1895-1901; profesoři Brožík a Hynais). Roku 1897 spolupracoval s Luďkem Maroldem na panoramatu Bitva u Lipan. Vacátko měl velkou zálibu v malbě bitevních výjevů a koní. Roku 1900 odjel studovat do Paříže, odkud odešel do Mnichova, kde se učil u profesorů Zügela a Hertericha. Kromě malby se zabýval také figurální plastikou a tvořil postavy jezdců. Vytvořil také řadu portrétů (prezident Masaryk na koni,...). Studijně vycestoval také do Rakouska, Itálie, Polska, Ruska, Jugoslávie a Německa. Jeho znázornění lidí a zvířat byla vždy anatomicky dokonalá. Četné výstavy u nás i v zahraničí (Vídeň, Řím, Florencie, Barcelona,...).
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 170 000 Kč.