Olej na kartonu. 28x33 cm. Signováno vlevo dole Mousson. Rámováno.
Charakter zaznamenaného motivu se v Moussonově (1887-1946) tvorbě nevyskytuje ojediněle. Celý výjev je ponořen do odpolední atmosféry sychravého dne a odpovídá Moussonovým žánrovým krajinářsko-figurálním kompozicím z období 30. let minulého století. Ty se vyznačují uvolněnými tahy štětce, spontánním rukopisem spolu s rafinovaně projektovanou kompozicí, která prozrazuje profesionální zdatnost a malířské zvládnutí obrazové plochy. Obraz odpovídá impresím z reality, charakterizuje jej pokus o vystihnutí nálady pozdního podzimu a návrat k malířskému přepisu viděného, který se v umělcově díle naplno rozvinul v jeho vyspělém, závěrečném období.
Pozn.: Přiložen znalecký posudek PhDr. Ĺubomíra Podušela, Csc.
o autorovi: 1887-1946
Narodil se v Maďarsku. Studoval na VŠ výtvarných umění v Budapešti (prof. E. Ballo). V roce 1910 získal stipendium od spolku výtvarných umělců Müvészház. V roce 1911 absolvoval pobyt v nejvýznamnější malířské kolonii v Nagybángy (Bala Mare, Rumunsko), kde si pod vedením K. Ferenczyho osvojil zásady plenérizmu. Od roku 1911 působil jako učitel kreslení na východním Slovensku, po roce 1918 jako svobodný umělec. V roce 1931 se přestěhoval do vily svého obdivovatele grófa Sztáraye. Byl členem Jednoty výtvarných umělců Slovenska. Typickými motivy byly žánrové obrazy s tématy trhů a tržiště, které umožňují pohled na figurální výjev zasazený do maloměstského prostředí. Malíř se stal svérázným představitelem zemplínské žánrové malby a krajinomalby poloviny 20. století. Mousson se snažil zachytit chvilkovou náladu momentu, pohybu na tržišti a mnohdy i svérázné postavy tehdejších obyvatel včetně jejich autentických výrazů či zvláštních figurálních odlišností.