Akryl na plátně, 100x120 cm. Monogramováno vpravo dole J.M.T. 17. Nerámováno.
Nejdelší strana: 120 cm
V monumentálním plátně Velká říjnová rudovláska propojuje Jiří Matouš Trnka typický groteskně expresivní figurální styl s ironicko‑kritickým pohledem na historii a lidské ideologie. Centrální motiv robustní ženské postavy, jejíž tělo se stává jakýmsi „bitevním“ reliéfem, nese v sobě silný symbolický náboj – tělesnost zde není jen vizuálním extrémem, ale také metaforou geopolitických dějin, válečného násilí i ženského archetypu v roli alegorie národa, země či revoluce.
Postava ženy, oděná jen do plavek v barvách připomínajících prapor, je obklopena miniaturizovanými postavami vojáků z období první světové války, kteří po jejím těle pochodují, okupují jej a zaujímají vojenské pozice. Toto surrealistické spojení ženského těla a válečných výjevů odkazuje nejen k umělecké tradici politicky angažovaného surrealismu, ale i k absurdnosti velkých historických událostí, jejichž důsledky se propsaly do těl a životů jednotlivců – zejména žen.
Výrazná barevnost, dynamický tah štětce a kontrast mezi monumentalitou ženského těla a drobnými figurkami vytvářejí dramatickou scénu, ve které se propojují mýtus, paměť, sexualita a destrukce. Trnka tímto dílem tematizuje nejen roli žen v kontextu dějin, ale i manipulativní sílu obrazů a symbolů, které určují naše kolektivní představy o moci, revoluci a oběti.
o autorovi: 1946
Malíř, grafik, sochař. Studoval na SOŠ výtvarné v Praze. Pracuje technikou kresby i malby, vytváří figurální plastiky. Ve svých dílech používá symboly, znaky technické civilizace, fantazijní zvířata i další fantazijní prvky. Je členem Středočeského sdružení výtvarníků UVU.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 150 000 Kč.