Jan Morávek - Decor isn't crime 3

Detail položky

Detail položky

Pyrografie a metal na dřevě, 100x46 cm. Signováno vzadu-vypáleno Jan Morávek. Nerámováno.

> Zobrazit detail položky a informace o autorovi

Nejdelší strana: 100 cm

 

o autorovi: Na rozdíl od mnoha forem současného uměleckého vyjádření, které lze vytvořit pouhým zapnutím videokamery na „záznam“ po dobu deseti minut, je sochařství Jana Morávka vybaveno pamětí, kterou nelze změřit v gigabajtech. Pokud je současná umělecká scéna zaplněna nápady, které lze přirovnat k principu „zapnuto-vypnuto“ jako u vypínače světla, pak Morávkovo myšlení (vědomé i intuitivní) připomíná spíše řeku. Jeho tvorba pramení v historických vrchovinách středoevropského baroka, s jeho psychologicky nabitou plasticitou. Proudí peřejemi modernismu, nasává morální neklid dadaismu i znepokojivou obrazotvornost surrealismu. Meandruje pestrou krajinou pop artu a neo-popu, s jejich dvojznačným obdivem i odsouzením konzumní kultury. A co postmodernismus, když už se ubíráme tímto směrem? Dá se říci, že v české mentalitě není pojem „postmoderna“ ani tak stylovým žánrem, jako spíše způsobem uvažování – proč by měl člověk plynout s časem, když může plynout proti němu, jak vidíme u jedinečných barokně-gotických kostelů Jana Santiniho-Aichela z počátku 18. století? A nezapomínejme ani na nevědomky kýčovitý půvab nezdolné české „lidové tvořivosti“, která kvetla za komunismu – na kvazi-dadaistickou poezii uřezaného trabanta přeměněného na kurník nebo na kreslené postavičky ztvárněné doma pomocí pletené vlny a tvarovaného drátu…

Sochařství Jana Morávka je vysoce osobní reflexí nad tím, co znamená víra, moc a vliv ve světě posedle propojeném, jehož jsme – ať chceme nebo ne – všichni součástí. Jak lze jeho vyjádření interpretovat ve vztahu k současné společnosti? Je to zoufalství zatrpklého romantického idealisty, nebo hravě ironický dialog hbitě reagujícího sparing partnera? Možná obojí. V každém případě jsme my, diváci, nuceni s jeho dílem vést vlastní vnitřní rozhovor – jsme příliš zasaženi a pobaveni na to, abychom mohli zůstat lhostejní. Jednoduché odpovědi zde nenajdeme – pouze nevyřčené pochopení, že pomíjivé a věčné jsou protilehlé břehy jedné a té samé řeky.

Richard Drury - GASK

Sochař, multimediální umělec. Absolvoval Mistrovskou školu uměleckého designu v Praze, obor sochařství u J. Kryštůfka a ateliér Socha II. u J. Beránka na VŠUP v Praze. Působil jako lektor na katedře volného umění na VŠUP. Od r. 2008 je odborným asistentem v ateliéru sochařství v Ústavu umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Podílí se na land-artových projektech Soutok řek a Zaniklé kostely

vydraženo
141017. Decor isn't crime 3
Dražba ukončena:26.06.2025 20:48:18
Vyvolávací cena:3 000 Kč
vydraženo za:20 000 Kč
Chcete prodat obraz od stejného autora?

> Zobrazit informaci jak prodat obraz v aukci

ČástkaPřihozenoPřihodil
20 000 Kč 26.06.2025 20:45:18 15460
19 000 Kč limit (26.06.2025 20:25:54) 4054
18 000 Kč 26.06.2025 20:25:55 9480
17 000 Kč limit (26.06.2025 20:25:48) 4054
16 000 Kč 26.06.2025 20:25:49 9480
15 000 Kč limit (26.06.2025 20:25:42) 4054
14 000 Kč 26.06.2025 20:25:43 9480
13 000 Kč limit (26.06.2025 20:25:36) 4054
12 000 Kč limit (26.06.2025 20:25:35) 9480
3 300 Kč limit (26.06.2025 17:28:32) 4054
3 200 Kč 25.06.2025 23:54:19 11023
3 100 Kč 08.06.2025 23:31:12 3792
3 000 Kč 31.05.2025 15:12:51 9480