Olej na plátně, 42x50 cm. Nesignováno. Rámováno.
Stav: Rám i malba mírně poškozeny. Restaurováno. Stav ilustruje přiložená fotodokumentace.
Pozn.: Přiloženo Osvědčení k trvalému vývozu předmětu kulturní hodnoty vydané NPÚ.
Nejdelší strana: 68 cm
Tento intimně laděný olej na dřevě, patrně z druhé poloviny 18. století, představuje klasickou kompozici Adorace pastýřů, jak byla oblíbená v době vrcholného baroka a nastupujícího rokoka. Neznámý autor, pravděpodobně působící v rakousko-německém okruhu, prokázal hluboký cit pro kompozici, světlo a expresivní práci s figurami, přestože jeho jméno zůstává skryto.
Scéna se odehrává ve tmě stáje, jejíž interiér je vykreslen v teplých, zemských tónech. Střed obrazu dominuje postava Panny Marie, zalitá jemným světlem, které jako by vyzařovalo z dítěte samotného – Ježíše Krista, klidně ležícího na plachtě. Po levici sedí zadumaný svatý Josef, zatímco zprava přicházejí pastýři v pokorném gestu klanění. Jeden z nich klečí a dotýká se země, jeho obličej je silně modelovaný a přesvědčivě lidský, zatímco další přihlížejí v různých emocionálních postojích – úžas, radost, bázeň.
V pozadí se rozprostírá krajina s temně modrým nebem, v němž svítí andělský zjev, a v dálce hoří ohně města – snad symbol Herodova pronásledování nebo dramatického kontrastu mezi vnějším světem a klidem svaté noci. Malíř si pohrává s kontrasty – mezi světlem a temnotou, sakrálním a světským, zázrakem a každodenností.
Obraz zaujme nejen teologickým poselstvím, ale i komorní atmosférou: kompozice je sevřená, světlo koncentrované do kruhu okolo dítěte, postavy v dialogu nejen mezi sebou, ale i s divákem. Technika nese stopy staromistrovského rukopisu – štětcová práce je jemná, vrstvená, detaily precizní, ale nepřeplácané.
Dílo představuje výtečný příklad devocionální malby, jak byla pěstována v drobnějších formátech pro soukromou modlitbu. V kontextu středoevropské malby jde o kvalitní práce neznámého mistra, jež si zaslouží pozornost jak sběratelů sakrálního umění, tak milovníků tiché obrazové spirituality.