Kvaš, 46x34 cm. Signováno vlevo dole A. Mánes. Rám, pasparta, sklo.
Pozn.: Konzultováno a posouzeno PhDr. Michaelem Zachařem.
Nejdelší strana: 58 cm
Podstatnou část tvorby Amálie Mánesové tvořily studie květin, ve kterých se zřetelně projevuje autorčin pronikavý výtvarný talent. Předložená malba bílé květiny je toho zářným příkladem. Dokonale odpozorované záhyby křehkých okvětí s jemnými detaily svědčí o direktním vztahu k předmětu zobrazení a snaze věrně zaznamenat příznačnost rostliny. Hra světel a stínů, díky níž malba kvašem působí perfektně realisticky, je patrná i na drobných lístcích obrácených v různých směrech podél stonků. Témuž působení přispívá i neutrální pozadí bez pojednání, které navozuje přesvědčivé zdání prostoru. Pozornost je třeba věnovat i autorčinu vypracovanému kultivovanému rukopisu, který ještě zdůrazňuje estetické kvality malby. Studie bílé květiny bezesporu patří k mimořádně sběratelsky hodnotným ukázkám tvorby přední české malířky 19. století.
o autorovi: 1817 – 1883
Malířka, pocházela z umělecké rodiny Mánesů, sestra Josefa a Quida. Malovat se učila od otce, který také rozhodl o předmětu její tvorby – krajinářství. Vedla domácnost svým bratrům, po smrti otce převzala jeho soukromé kurzy kreslení u šlechtických zájemců. Sama malovala hlavně romantické krajiny.
Nejvyšší dosažená cena za dílo tohoto autora v aukci: 2 100 000 Kč.